tirsdag den 23. november 2010

Lækre kanelsnegle, og lyserøde "prinsesse" boller :)

Jeg har længe lavet kanelsnegle sådan lidt på slum... Men har så ikke kunne hjælpe når folk har bedt om opskriften på dem, og har de sidste 2 gange fået lavet nogle mærkelige nogle...! Derfor nuppede jeg idag en opskrift, og de blev super gode...! Men altså de er bestemt hverken fedtfattige eller sukkerfri!

Super lækre - luftige kanelsnegle!

100 gram smør
5 dl mælk
50 gram gær
1,5 dl sukker
1 æg
0,5 tsk salt
1 tsk kardemomme - man kan tilføje mere for kraftigere smag, men jeg får hurtigt for meget kardemomme.
900 gram hvedemel - muligvis mere.

Fyld: 150 gram smør, 2 dl sukker, 2 spsk kanel ( Jeg burde enten have mere kanel i, havde en ny kanel med mere smag, eller have lavet dobbelt portion af fyldet)

Pensling: 1 æg, kan evt. drysses med perlesukker, eller hakkede mandler

Smør og mælk varmes til smørret er smeltet og mælken er fingervarm.
Gæren opløses i den lune mælk. Sukker, salt, kardemomme +æg tilsættes og røres godt ud. Hvedemel tilsættes og dejen æltes godt igennem.

Hæver i 40 min. -Fyldet røres sammen

Dejen deles i 2, og rulles ud til ca. 20x30 cm, fyldet fordelen, dejen rulles sammen, og hver rulle skæres i ca. 20 stk.

Efterhæver overdækket i 40 min.

Pensles med æg, og bages i forvarmet ovn ved 225 grader i 6-8 min - til de er lysebrune.




I dag har jeg også fået bagt nogle LÆKRE lyserøde PRINSESSE boller!

ca. 10 STORE boller:

50 gram gær
2½ del mel
1 æg
1 dl olie
600 gram mel
20 gram sukker
75 gram revet rødbede
50gram solsikkekerner
Lidt salt

Mælken lunes, og gæren røres ud. æg, olie og ½ delen af melet røres i. Sukker, rødbede og solsikke kernerne røres i.Resten af melet - muligvis lidt mere æltes til dejen god - den må gerne være lidt klisteret.

Hæver ca.20-30 min. Formes i boller, hæver ca. 30 min. Pensles med æg.

Bages ved 180 grader i 15-17 min. Man kan godt fornemme de bliver lysebrune - på trods af den lyserøde farve!


Ret lækre boller! Lette og LUFTIGE...! Mums!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar