mandag den 22. oktober 2012

Nemme og lækre kanelsnegle

Ingredienser:



Ingredienser:
100 gram smør
5 dl. mælk ( jeg bruger skummetmælk, det fungere fint)
50 gram gær
1.5 dl sukker
lidt salt
1 tsk kardemomme
ca. 1000 gram hvedemel - prøv dig frem. Dejen skal være til at arbejde med, uden at være klisteret, men heller ikke for tør.  ( jeg har forsøgt at udskifte noget af hvedemelet med rugmel - de blev lidt grovere, men smager stadig godt.)

Fyld:
200 gram smør
2 dl sukker/brunfarin - evt. kombination.
2 spsk kanel.

Smør og mælk varmes til smørret er smeltet og mælken er fingervarm. ( Min mælk bliver  ofte for varm, så er man nødt til lige at vente til den køler ned til ok temp.

Gær opløses i den lune mælk. Sukker og salt tilsættes og der røres til sukker og salt er opløst.

Kardemomme og mel tilsættes og dejen æltes smidig. Hæver overdækket i 40 minutter.

Imens røres fyldet sammen.

Dejen deles i 4 stykker, som rulles ud, og smøres med fyld. De rulles stram sammen, og skæres i stykker på ca. 1½ cm brede.


Den løse "snip" på hver snegl bøjes ind under sneglen og den lægges med "snippen" nedad på en bagepapirbeklædt plade eller i små papirforme, (bliver også gode i silikone muffinsforme. Eller i en bredepande, hvor de hæver sammen.

Efterhæver overdækket i 40 minutter.

Kan evt. pensles med æg, mælk, kaffe eller lign.

Bages i forvarmet ovn ved 225 grader C i 6-8 minutter.

De afkølede snegle KAN overtrækkes med glasur. ( jeg foretrækker dem uden glasur - derimod er jeg en sukkergris, så jeg synes ikke de bliver dårligere af at men pensler dem, og så drysser med perlesukker inden de bages :D)

God fornøjelse.. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar