søndag den 10. juli 2011

Hindbærmousse med browniebund

Desserten til tøseaften. Kan godt anbefales.

Browniebund:
150 gram smør
100 gram chokolade, lys og mørk. (Jeg bruger det billige fra netto, det fungere fint )
2.5 dl sukker
2 æg
60 gram mel
2 spsk kakao
1 tsk vanijesukker
50 gram valnødder (der kan godt bruges flere, alt efter hvor glad man er for nødder. )

passer til en springform. Laves dobbelt til en bradepande.

Smelt smør og chokolade. Pisk sukker og æg godt sammen. Den smeltede chokolademasse kommes i æggemassen. Resten kommes i. Hakkede nødder til sidst.

Bager ven 170 grader i ca. 25 min.

Den er meget blød når den kommer ud, så den skal lige stå lidt.

Hindbærmousse:
6 blade husblas
150 gram bær
150 gram rørsukker
6 æggeblommer
En halv liter fløde.

Pisk æggeblommer og sukker i ca. 10 min. Til en luftig æggesnaps. Blend hindbær til pure.
Udblød husblas i koldt vand i 5 min. Vrid vandet fra, og kom i en gryde med hindbærpure. Opvarm til ca. 45 grader. Må ikke koge. Tag gryden af varmen og vend æggesnapsen i lidt efter lidt. Pisk fløden til skum. Vend hindbærpure i. Put i form eller skåle og sæt på køl.

Jeg lavede bunden om aftenen, og så hindbærmousse dagen efter. Så bunden var helt kold inden. Pyntede med lidt hvid. Chokolade, og så i køleskab :-D

God og super nem dessert ;-) har før lavet den med nøddebund, men dette var meget bedre :-D


3 kommentarer:

  1. Øj det ser lækkert ud. Kan det laves med jordbær i stedet? Og vil du i så fald dele opskriften :o)

    Kh Helle

    SvarSlet
  2. Så er opskriften på :D

    Og jeg tror sagtens den kan laves med jordbær. Det gode ved hindbær, synes jeg dog, er at de er lidt mere sure i det, så det passer godt til den søde kage :D Men mon ikke det også smager godt med noget jordbærsnask på :D

    SvarSlet