fredag den 19. november 2010

Newyorkerbyheart's LÆKRE gulerods/solsikke boller...

Da vi havde sat pistaciekagen i ovnen, gik vi i krig med de lækreste boller. Opskriften er fra Newyorkerbyheart's blog. Der er MANGE lækre opskrifter!

Gulerods-/solsikkeboller, 10 store boller:
50 g gær
2½ dl mælk
1 æg
½ dl olie (jeg brugte rapsolie)
500 g mel - muligvis mere
18 g sukker
5 g salt
75 g revet gulerod
80 gram revet squash
25 g solsikkekerner

Mælken lunes og gæren røres ud i det lunkne mælk. Tilsæt olie, æg og sukker, rør det hele sammen. Tilsæt halvdelen af melet og derefter salt, gulerod og solsikkekerner. Rør og ælt resten af melet i, dejen skal være let klistret, for meget mel gør bollerne tørre hæve ca.30 min. Form til 10 store boller - hæve ca. 1 time og bag dem ved 180 grader i ca. 15-17 minutter!

Bollerne skulle også være gode efter en tur i fryseren - dog får de 10 boller vidst hurtigt "ben at gå på" herhjemme, så denne gang er der vidst ikke nogle til fryseren!


Men LÆKRE boller - bestemt ikke sidste gang vi laver dem!

Nåååh ja... Elias skulle selvfølgelig lige have en tryghedsperiode mens Samuel og jeg var optaget af at ælte boller! Hurra for stræk viklen - hvor den flinke Elias hurtigt sov videre!

Egentligt burde jeg sætte mig mere ind i det der slynge noget ... Meeeen tingene går bare ikke så hurtigt herhjemme! Men denne gang SKAL jeg have en MT! Tror jeg nok!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar